Onze vuurdoop op 9 april 2022 (dag 1)
Onze vuurdoop met het echte wedstrijd zeilen, na 2 jaar een skûtsje te hebben in onze dorpen was het vandaag tijd om onze opwachting te maken bij de seizoensopening in Langweer.
Ingedeeld in lengteklasse B en wedstrijd groep 2 maakten we ons op voor onze eerste wedstrijd om 9:30.
We begonnen met een lange bakboord slag, en kwamen goed weg. We maakten ons op voor een stuurboord slag en we gingen achter Langweer aan welke op 1e plek lag, we konden net niet voor de striidber (2e) langs en stuurden achterlangs. Op weg naar de bovenste ton waar we in de daaropvolgende slagen van de bakboordboeg op de ton aan zouden komen en het de nr’s 1&2 misschien zouden kunnen aanvallen. Maar helaas… Averij, na het achterlangssturen en weer op koers gaan ging “de hijs” kapot. (Waarmee de gaffel en grootzeil naar boven gehesen worden).
We moesten gaan repareren. Gelukkig was er voldoende tijd tot de 2e wedstrijd en waren de reparaties ruim op tijd af.
Tijdens het wachten op onze volgende wedstrijd waren er andere skûtsjes aan het strijden, hierbij zagen we al dat de wind van een windkracht 5 opliep tot 7 in de bui.
Om 15:00 zou onze 2e wedstrijd van start gaan, maar vanwege een nieuwe bui kwam de uitstelvlag op het startschip. Even schuilen aan de kant en we konden ons gaan opmaken voor de 2e wedstrijd.
De startprocedure was ingegaan en dan is het positie kiezen, met nog 1 minuut te gaan gingen de schoten weer aan en vlogen we weg. Met wederom een bakboordslag richting Langweer kwamen we dit keer als nr 1 uit de strijd, bij de bovenste boei konden we deze positie vasthouden. Makkum de nr 2 zat ons op de hielen maar kwam niet dicht genoeg in de buurt om ons te bedreigen.
Tijdens de 3e route nog steeds strijdend tegen de hevige wind en nog steeds als nummer 1 en meermaals op 1 oor te zijn gegaan kwam helaas het onfortuin… “Man overboord”. De hulpboten waren niet in de buurt en het duurde even voordat de (Her)man werd opgepikt. Herman is zwaardenman aan de bakboord zijde en werd door de kracht van het water van boord geslagen.
En zo kwam ook aan de 2e wedstrijd een einde, en daarmee aan onze 1e officiële wedstrijddag. Maar we kunnen met een positief gevoel terugkijken. We hebben ons zeer goed staande gehouden tegen de andere skûtsjes. We hebben eerste gelegen. Maar om er een formule 1 cliché in te gooien; “to Finish First, you First have to Finish”. Er zit zeker potentie in het schip, en dat stemt ons zeer tevreden.
Dag 2, Skûtsjesilen Langwar 10 april 2022
Na de wedstrijddag van gisteren waar we zowel tijdens de 1e als 2e wedstrijd goed onderweg waren maar helaas niet konden finishen, zijn we voor de 2e dag ingedeeld in de zilverenvloot. Om 10.00 uur klonk het startsignaal van de anderhalf uur durende wedstrijd.
In de zilverenvloot zitten de schepen die op de zaterdag de meeste punten hadden (skûtsjesilen gaat erom om zo weinig mogelijk punten te verzamelen).
We gingen net zoals gisteren weg met een lange bakboord slag richting Langweer, ditmaal bij de startboei ver bij het startschip vandaan. Het 1 minuut startschot klonk en de schoten gingen weer aan, eerst nog een beetje bij de startlijst langs en met nog een 15 seconden te gaan richting de startlijn.
Aan het einde van de bakboord slag gingen we stuurboord richting de bovenste ton, achter de Grutte Pier (1e) langs, waar we Wedstrijd 1 gisteren moesten staken na dit moment, konden we ditmaal onze slag vervolgen. En later over bakboord voor de Grutte Pier langs en de 1e plaats overnemen bij het ronden van de bovenste boei.
De daarop volgende routes afwisselend driehoek/ Olympische baan konden we onze nummer 1 positie vasthouden en de nummer 2 Brijbek op steeds grotere afstand zetten. Maar toen in de 4e route…
We waren net gegijpt en toen “o nee”…averij… de bevestiging van de grootschoot aan de giek knapte. Het baal moment werd snel omgezet in kordaat optreden.
Het schip werd de wind in gedraaid waardoor de giek weer boven het schip kwam en de grootschoot weer vastgemaakt kon worden. Klinkt makkelijker dan dat het was. De giek en het 100m2 + grootzeil moest met man en macht worden vastgehouden, en de grootschoot weer bevestigd worden aan de giek met een stuk touw.
We lagen zo mooi op het 1e plek, hebben we deze kunnen vasthouden na dit ongemak?
Jazeker, maar de Brijbek kwam heel dichtbij. Gelukkig konden we de voorsprong opnieuw uitbouwen.
2 routes later kwamen we dan ook als 1e over de finishlijn! Wat een opluchting, na wederom averij ditmaal geen (her)man overboord.
Het was een zeer leerzaam weekend voor ons, goed om te zien dat er veel potentie in het schip zit en fantastisch om met elkaar op dit mooie skûtsje te zeilen.
Hierbij willen we Skutsjesilen langwar bedanken voor de organisatie! En ook onze collega skûtsjes! Wat is het machtig mooi om mee te doen.
En natuurlijk bedanken we onze Partners, Vrienden van, donateurs en investeerders die dit alles mede mogelijk maken! We zijn er super dankbaar voor!
Onze volgende wedstrijden staan gepland tijdens het Hemelvaart weekend, we zullen acte de présence geven bij Lemmer Ahoy. Een wedstrijdweekend waar zowel IFKS als SKS skûtsjes aan meedoen.
We gaan nu nagenieten. En laten jullie meegeniete. Deze prachtige foto’s zijn gemaakt door onze ‘eigen’ Sjoekje Wind die zij aan ons beschikbaar stelt